ATG kundservice

Varför har jag fått en transaktionsförfrågan och måste jag svara?

Uppdaterad

Enligt penningtvättslagen behöver vi ha god kännedom om våra kunder vilket innebär att vi ibland behöver ställa frågor till dig som kund. Vi gör även detta för att du ska känna dig trygg som kund hos oss. 

Utöver kundkännedomsenkäten kan vi behöva ställa ytterligare frågor till dig, ibland om specifika transaktioner, så kallad utökad kundkännedom. I dessa fall kommer en transaktionsförfrågan skickas till dig där du behöver redogöra för vart pengarna du sätter in hos ATG kommer ifrån.


Detta kan du göra genom att bifoga underlag som styrker dina insättningar, det kan till exempel vara bankkontoutdrag, underlag för vinster eller sparande.

Du har ingen skyldighet att besvara vår förfrågan men vid uteblivet svar kan ditt ATG-konto komma att spärras eller begränsas. Detta eftersom det är ett lagkrav att ha tillräcklig kundkännedom för att kunna erbjuda kunder våra produkter och tjänster.

Guide taggad med: Bankunderlag Enkät Kundkännedom Kundkännedomsunderlag KYC Transaktioner
warning Created with Sketch.